Ukens navn: Helge Krogsbøl
Helge Krogsbøl
Administrerende direktør
First Hotels AS
– Hva består din arbeidshverdag av?
– Jeg har mange baller i luften og er tett på driften. For mye tid går med til møter, og jeg søker overskudd til å få godt overblikk over virksomheten, og prioritere de områder som trenger oppmerksomhet, eller utvikle områder hvor vi har potensial. Jeg ser på meg selv som hovedtrener for laget, og bruker mye tid på å lage strategier (og gjennomføre de planer vi enes om), og bygge formasjoner for å vinne «serien» – og ikke minst å sørge for at mine nærmeste ledere tar samme trenerrolle for sine team.
– Hva er det beste ved jobben din?
– Stort «scope» og en variert arbeidsdag. Muligheten til å skape resultater sammen med mange dyktige kolleger.
– Har du noen du har sett opp til?
– Jeg ser opp til folk som viser entusiasme og har god kunnskap om sine oppgaver. Jeg ser fort hvem som er «hel ved», og verdsetter dem som brenner for sine oppgaver, og har et absolutt ønske om å lykkes.
– Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?
– Tidligere var vi en gjeng som gikk sammen til spinningtime fra 06.30 til 07.30, før jobb. Det var en god tradisjon, som vi bør ta opp igjen…
– Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?
– Jeg har vært en venn av HSMAI i mange år, må nærme seg 15 år, vel.
– Hva synes du er det beste ved HSMAI?
– Nettverket, faglig inspirasjon og utvikling.
– Er det noen aktiviteter/tiltak du synes HSMAI bør starte opp?
– Jeg er opptatt av at hotellbransjen må kommersialisere seg ytterligere, og fokus på disse områdene, ved foredrag og treninger, vil være positivt. Vi er ofte for dårlige til å selge våre flotte produkter og tøre å ta oss godt nok betalt. I tillegg er ofte pris det sterkeste (= enkleste) konkurransemiddelet, noe som gjør at flere sliter med dårlige marginer, selv med gode hoteller på attraktive destinasjoner. Syns også bransjen må ta større ansvar for å eie egen distribusjon, og ikke la tredjepartskanaler spise hele marginen. Fokus på dette, og kompetanseheving på distribusjon og revenue management, er viktige områder for HSMAI fremover. Setter også gjesteopplevelsen høyt, og tror også mange hoteller generelt kan bli enda sterkere på å skape gjenkjøp ved gode gjeste opplevelser. Dette er også et område det kan fokuseres på ved foredrag og treninger.
– Beskriv en perfekt helg for deg.
– Om vinteren er det lite som slår en Oslo-weekend, med skiturer i Nordmarka. Om sommeren har jeg mange gode helger på sommerhytta, med golf og strand. Er også veldig glad i å reise, både på storby-weekends og turer til områder med stor konsentrasjon av druer…
Men det beste er å ha en helg sammen med familien. Med mye reising og sene kvelder er det viktig å verne om helgene.
– Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?
– Bedre rammebetingelser for reiselivsbransjen. Når en ser alle ringvirkningene rundt vår bransje, er dette en av de aller viktigste kilder for lokal verdiskaping og arbeidsplasser – ikke minst i distriktene! Utover reiselivsbransjen, ville jeg jobbet for å kutte byråkrati og en for stor offentlig sektor! Og gitt arbeidsgiversiden større fleksibilitet til å styre egen bedrift, uten at regelverket blir for begrensende.
– Hva er tittelen på boken om livet ditt?
– «Med mye initiativ, konkurranse instinkt og hardt arbeid kan en komme langt».
– Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?
– Mens jeg besvarer disse spørsmålene, sitter jeg på flyet hjem fra vintur til Champagne, Bourgogne og Sancerre. Neste tur er jobbereise til København, for å forhandle husleiekontrakter…
– Har du noen spesielle hobbyer?
– Spiller golf når tiden strekker til, noe den altfor sjelden gjør, og er glad i aktiv fritid, både ski om vinteren og løping om sommeren.
– Takk, har du ellers noe på hjertet?
– Etter tre dager i vinens rike, er det kanskje på sin plass å gremmes over norsk alkoholavgift, som skremmer våre utenlandske turister (hotellprisene er helt OK, men når restaurantregningen kommer…) og gjør at de fleste nordmenn ikke unner seg en av de svært mange gode viner som finnes. Som jeg så skrevet på et skilt: «Livet er for kort til å drikke dårlig vin».